úterý 10. května 2011

Jak na nový barevný film PX680 v našich oblíbených SX70?

Pokud jste taky tak nadšeni z nového barevného filmu PX680, ale zároveň fotíte Polaroidem SX-70 a tak máte pocit, že jste o něj ochuzeni, nemusíte se bát - dá se jednoduše použít i v něm. Tady je náš krátký návod.

SX-70 používá filmy s citlivostí 125ASA, zatímco PX680 má 680ASA. Na prokreslení snímku tedy tento barevný film potřebuje zhruba 5x méně světla, a tak, pokud necháme foťák nastaven pro filmy 125ASA, dojde k přeexponování snímků. Proto musíme zařídit, aby si SX-70ka myslela, že skutečně je 5x méně světla než je doopravdy.


Existuje více způsobů, jak dobrého výsledku dosáhnout. Tím nejjednoduším je možnost sehnat ND4 filtr před objektiv, který pustí 4x méně světla a tak už není potřeba upgradovat nic dalšího.

Nejlevnějším řešením je odstranit ND filtr, který zakrývá senzor. Když se na rozloženou SX70 podíváte zepředu, na pravé straně se nachází senzor světla. Je zakrytý tmavým sklíčkem s kovově stříbrným okrajem. Pod tento okraj opatrně zasuňte tenký nožík (dejte přitom pozor na poškrábání foťáku, jde to velmi lehce..) a sklíčko i s okrajem vyloupněte ven. V tuto chvíli je foťák 2x méně citlivý na světlo a dá se tedy s ním a s PX680 docela v klidu fotit, když nastavíte senzor na nejtmavší a nefotíte na přímém světle. Je dobré senzor zase něčím zakrýt, aby se do něj neprášilo - často používaným řešením je nahradit tmavé sklíčko ND filtru třeba plastem z obalu na CD, který nožem vyříznete do správného tvaru a vložíte s kovovým okrajem na místo původního filtru.


Ideálním způsobem je kombinace těchto dvou postupů - ND2 filtr, který se shání podstatně lépe a je levnější než ND4 a k tomu vyndání filtru na senzoru.

2 komentáře:

  1. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

    OdpovědětVymazat
  2. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat